- Г-н Василев, какъв е бюджетът за театър тази година, защото се появиха слухове, че парите ще свършат преди края на годината?

- Осигурен е необходимият финансов ресурс за сферата на сценичните изкуства, който ще гарантира нормалната дейност на театрите през годината.

- Разбрах, че министерството е предприело някои промени в театралната реформа. Какви са те?

- Въвеждаме промяна във второстепенните структури. От тази година те се увеличиха с още една и това е Родопският драматичен театър в Смолян. Това ни дава повод за гордост, защото от 1969 г. това е първата новосъздадена структура извън столичното театрално пространство. Създаваме и нови театрално-музикални центрове в Кърджали и Разград. С Постановлението на Министерски съвет от 5.3.2014 г. Кукленият театър в Силистра се преобразува в Драматично-куклен театър. С формирането на тези структури доказваме, че сценичните изкуства имат първостепенна важност за нас и че жителите на тези населени места имат нужда от такъв вид изкуство.

- Кога ще бъде обявен конкурс за директор на възстановения Родопски театър?

- Първо ще бъде назначен директор до конкурса, за да може да се задейства цялата процедура, след което ще бъде обявен конкурс.

- Има ли промени в методиката за финансиране на театрите?

- Увеличени са субсидиите и издръжката на театрите спрямо миналата година. Тоест увеличени са единните разходни стандарти. Министерството на културата ще предприеме мерки, които ще отчитат по-коректно броя на зрителите. За да се отчете един зрител, той трябва да си е купил билет и да е изгледал представлението. На всички ще дадем равен старт, като сме взели предвид броя на жителите на района, в който работи съответният културен институт, и спрямо това ще се определи бюджетът. Тоест на първия етап бе определена спецификата на културните институти. Въз основа на спецификата бяха определени и стандартите за различните жанрове в сценичните изкуства. Въвежда се и нов принцип, с който се определя регионът. Колкото е по-голям регионът, толкова по-голяма възможност даваш на хората, които работят в по-големия регион, да изкарват и повече средства. Тоест да изкарват повече приходи. Културните институти от национално значение имат преференцията в дялово участие като театрите в региони до 150 хил. жители и това се дължи на културните политики, които те провеждат.

В рамките на делегирания бюджет за пръв път има увеличение на издръжката на културните институти. От 12,50 лв. за драматичните театри тя става - 13,50 лв., тоест на годишна база се умножава с още един лев на брой зрители. Така е и в куклените и драматично-куклените театри. Въвеждаме и нова категория - експериментален театър, в която е Театрална работилница "Сфумато", и там театрите ще получават 27 лв. субсидия на продаден билет. Даваме приоритет на този вид елитарно изкуство, високо изкуство, защото искаме да подпомогнем творчеството на младите творци, те трябва да бъдат подкрепяни, насърчавани.

Освен това периодът на отчитане вече не е на три месеца, а след шестия месец, второто преизчисляване е на деветмесечие. Даваме по-голяма сигурност на театрите и културните институти в сферата на сценичните изкуства. И ако предишният бюджет се спускаше служебно от министерството, сега се дава възможност на всеки ръководител сам да си прави месечното разпределение на бюджета.

- Това означава ли, че коригирате театралната реформа?

- Ние надграждаме формата и финансирането. Вдигат се и изискванията - когато държавата дава повече - иска повече. Ние даваме възможност, но как всеки ще извърви този път е на негова отговорност.

- Някои твърдят, че театралната реформа комерсиализира театъра, така ли е?

- Сценичното изкуство започна повече да се рекламира, за него все повече се говори и затова на моменти се прокрадва илюзията, че театърът се е комерсиализирал. Обаче аз мога да дам за пример оперното изкуство: спрямо 2009 г. то си е вдигнало зрителите с близо 30%, а оперното изкуство не може да го обвиним в комерсиализация.

- Миналата седмица кинаджиите излязоха с декларация, че тази година парите за кино са по-малко. Така ли е?

- В сравнение с миналата година парите са повече, но тук става въпрос за изпълнение на закон.

- Сменен бе шефът на Националния филмов център Марин Марчевски. Какво наложи това?

- Господин Марин Марчевски си подаде молба за напускане. Явно имаше своите съображения.

- Как бе избран Георги Чолаков за и.д. шеф на НФЦ?

- Георги Чолаков е човек с опит в НФЦ като директор, неговата кандидатура бе излъчена от гилдията и сега той е назначен до провеждането на конкурс.

- Кога ще обявите конкурс за директор на НФЦ? Предстоят ли и там промени?

- В най-скоро време. През последните няколко седмици Изпълнителна агенция "Национален филмов център" върви в нова посока. Вече има консолидирано мнение на шефа на НФЦ заедно с един от помощните му органи, какъвто е Съветът за кино. В момента те работят ежедневно за въвеждане на нови правила и норми, за нови приоритети. Те ще регламентират правилата си в "своята къща", с което ще ни помогнат в защитата на всеки един бъдещ бюджет.

- Ще има ли тази година "Златна роза", защото миналата година се оказа, че няма достатъчно готови български филми, за да има фестивал?

- Разбира се! В момента се снимат 40 игрални, документални и анимационни филми и копродукции, подпомогнати от ИА "НФЦ".

Важно е да се отбележи, че в последните години както филмовото изкуство, така и сценичните изкуства бележат ръст - и на приходи, и на нови продукции, и на зрители, което не може да не ни радва. Накрая бих искал да кажа, че ние даваме възможност за развитие на театралното изкуство и киноиндустрията. Пари има в държавата, но преди да се искат средства, трябва да се поемат и конкретни ангажименти. Когато става въпрос за искане на повече финанси, то трябва да се знае много добре, че когато се дават пари, изискванията се вдигат.

ВИЗИТКА:

Васил Василев е роден на 25 октомври 1976 г. в Ловеч. През 2003 г. завършва театрална режисура в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов". Магистър е и по специалността "Мениджмънт на бизнес организациите". Бил е общински съветник в Ловеч (2011-2013 г.). От 2006 г. до юни 2013 г. е директор на Драматичния театър в Ловеч. От 13 юли 2013 г. е зам.-министър на културата.